Засідання педагогічної ради Некрасівського НВК:ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ступенів від 31 жовтня 2022 року

                                                                     ПРОТОКОЛ №3

засідання педагогічної ради

Некрасівського НВК:ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

                                                                                     від 31 жовтня  2022 року

 

Присутні –  Давиденко О.М.- заступник з НВР, Куліш О.Г. – заступник з ВР, Сорока А.М. – учитель зарубіжної літератури, Сергієнко Ю.В. – учитель біології, Кебець Ю.В. – учитель історії, Багута О.В. – учитель математики, Вязовик Є.В. – учитель фізики, Довгополий Р.О. – учитель трудового навчання, Цегельник Н.О. – учитель початкових класів, Пригара Т.О. – учитель початкових класів, Руденко В.П. – учитель початкових класів, Ляпін В.І. – учитель музичного мистецтва, Конопля Г.І. – учитель англійської мови, Білик М.І. – вихователь ДНЗ, Отрохова Н.М. – вихователь ДНЗ, Тарасенко А.О. – практичний психолог.

Відсутні –  немає.

Голова педагогічної ради – Коломієць Ю. М. – директор НВК

Секретар педагогічної ради – Коваленко Н. М.

 

Порядок денний:

1. Про шляхи формування професійних компетентностей вчителя НУШ

                                                                                              директор

1.1. Про самооцінювання  професійних компетентностей та побудову власної траєкторії подальшого розвитку

                                                                                               заступник директора

2. Про освіту в умовах воєнного стану: адаптація до викликів часу

                                                                                               директор

2.1. Про організацію навчання учнів за кордоном

                                                                                              класний керівник 8 класу

2.2.  Чек лис «Освіта у воєнний час»

                                                                                             заступник директора

3. Про результати роботи психологічної служби закладу та практичного психолога

                                                                                             практичний психолог

3.1. Про педагога соціального як фігуру, що об’єднує заклад, сім’ю і громадськість

                                                                                              педагог соціальний

4. Про затвердження структури Свідоцтва досягнень навчальних досягнень учнів 5 класу.

                                                                                              заступник директора

 

 

1.СЛУХАЛИ:

1) Коломійця Ю.М., директора закладу, який зазначив, що реформа освіти вимагає не лише змін програм, підходів до організації освітнього процесу, але і змін в роботі вчителя. Саме від вчителя залежить, чи цікавим буде процес навчання для дитини, чи комфортно впевнено почуватиме вона себе у закладі, чи зможе вона розвивати свої здібності. 

Відповідно до Закону України «Про освіту» стаття 54 - педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;   Закону України «По повну загальну середню освіту» стаття 22 - педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати свою педагогічну майстерність; Національної доктрини розвитку освіти - підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників, їх професійне самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти; Професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)" -  зазначений перелік та опис загальних і професійних компетентностей вчителя. Тому удосконалення рівня професійної компетентності, шляхом індивідуально-особистісного та професійно-діяльнісного самовдосконалення педагогів - один із основних напрямків реформування освіти НУШ.

Якими ж компетентностями має володіти сучасний вчитель? В останні роки в багатьох країнах підготовка кадрів, орієнтована на розвиток компетентності, є найбільш розповсюдженою концепцією, де підкреслюється, що поняття «компетентність» ширше, ніж поняття «кваліфікація». Воно означає не тільки коло повноважень будь-якої посадової особи, набір професійних знань, умінь і навичок, необхідних для виконання посадових обов'язків, володіння знаннями, досвідом у певній галузі, а і відношення до справи, мотивацію, прагнення і здатність ефективно використовувати знання й уміння, особистісні якості для забезпечення високих результатів професійної діяльності. Посилаючись на міжнародний досвід, можна стверджувати, що компетентність - це багатогранне поняття, і включає в себе не лише когнітивну й операційно-технологічну складові:  знання, уміння і навички (кваліфікаційний компонент), а й особистісні якості людини (мотиваційний компонент) та носить інтегрований характер: об’єднує професійні знання, інтелектуальні і когнітивні здібності,  способи діяльності та  особистісні якості. Це особистісні можливості учителя, які дозволяють йому самостійно і ефективно реалізувати цілі педагогічного процесу.

Сьогодні розрізняють загальні та професійні компетентності вчителя. До загальних компетентностей увійшли громадянська, соціальна, культурна, лідерська та підприємницька. Сучасний учитель поєднує в собі багато нових ролей: коуча, фасилітатора, тьютора, модератора, фахівця, який творчо засвоює знання, критично осмислює здобуту з різних джерел інформацію та вміло використовує її для власної освітньої діяльності. Що ж розуміють під професійною компетентністю вчителя? До переліку професійних компетентностей увійшли: мовно-комунікативна; предметно-методична; інформаційно-цифрова; психологічна; емоційно-етична; педагогічне партнерство; інклюзивна; здоров’язбережувальна; проєктувальна; прогностична; організаційна; соцінювально-аналітична; інноваційна; рефлексивна; здатність до навчання впродовж життя.

Мовно-комунікативна компетентність-це знання фахівцем закономірностей різних форм спілкування і правил поведінки в різних ситуаціях, уміння вступати в комунікацію (спілкування): уміння сформувати тактичний план   і визначити ефективні комунікативні дії. Ці вміння допомагають порозумітися з іншими учасниками освітнього процесу (учнями, батьками, колегами).

Предметно-методична компетентність-це комплексна здатність знати і використовувати у професійній діяльності систему наукових і методичних знань, умінь із конкретної предметної галузі, уміння проводити навчальні заняття ефективно.

Інформаційно-цифрова компетентність-це володіння ІКТ-технологіями, цифровими навичками. Здатність до використання відкритих ресурсів, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій в освітньому процесі

Психологічна компетентність-це здатність особистості до самопізнання, самоконтролю, до ефективного спілкування і взаємодії з іншими людьми, саморозвитку та самореалізації.

Емоційно-етична компетентність -це знання про емпатію та її формування, вміння розуміти емоції іншої людини, долати стреси, взаємодіяти в різних ситуаціях, знати, як концентрувати увагу і стабілізувати свій емоційний стан.

Педагогічне партнерство - це здатність до спілкування з батьками, колегами, іншими фахівцями з метою підтримки учнів.

Інклюзивна компетентність -здатність до забезпечення  сприятливих умов в освітньому середовищі для кожного учня, залежно від його індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.

Здоров'язбережувальна компетентність - це здатність до здійснення профілактичних заходів щодо збереження життя та здоров’я учнів.

Проєктувальна компетентність - здатність до проєктування осередків навчання, виховання та розвитку учнів в освітньому середовищі

Прогностична компетентність - здатність до прогнозування результатів освітнього процесу.

Організаційна компетентність - здатність до організації процесу навчання, виховання та розвитку учнів.

Оцінювально-аналітичної - здатність до здійснення оцінювання результатів навчання учнів; здатність до аналізу результатів навчання учнів; здатність до забезпечення самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання учнів.

Інноваційна компетентність - це система мотивів, знань, умінь, навичок, особистісних якостей педагога, що забезпечує ефективність використання нових педагогічних технологій у роботі з дітьми.

Рефлексивна компетентність - це вміння виконувати дослідницьку діяльність. Здатність до моніторингу педагогічної діяльності та визначення індивідуальних професійних потреб вимагає аналітичних умінь, осмислення та побудови власної діяльності.

Здатність до навчання впродовж життя, здатність до визначення умов і ресурсів  професійного розвитку  впродовж життя, здатність до супроводу та підтримки педагогічних працівників (наставництво, супервізія, інтервізія тощо)

Основним шляхом формування професійних компетентностей вчителя НУШ є:

-самоосвітня діяльність;

-застосування на практиці КПД;

-апробація сучасних науково-методичних концепцій;

-створення власної бази освітніх ресурсів;

-розробка власних засобів наочності;

-професійна взаємодія з колегами;

-участь в роботі професійних спільнот, творчих груп, тренінгів, форумів,  методичних дискусій тощо;

-рефлексія власної діяльності;

-самокорекція;

- створення власних освітніх сайтів, блогів, форумів, портфоліо тощо;

-опрацювання нормативно-правових документів, фахової періодики, методичних посібників, наукових статей, цікавих кейсів, лайфхаків тощо;

- участь у проєктах, виставках, професійних конкурсах, вебінарах, конференціях;

- участь в атестації, сертифікації, супервізії, навчанні на освітніх платформах;

- поширення власного досвіду, шляхом розміщення розробок, статей, матеріалів;

- постійне підвищення кваліфікації; 

- підвищення загальноосвітнього і культурного рівнів (відвідування кінотеатрів, театрів, музеїв, виставок, педагогічні читання, знайомство і спілкування з цікавими людьми, наявність хобі).

Е. Фромм: «Якщо людина хоче стати майстром у якому-небудь мистецтві, йому має бути підпорядковане все її життя. Власна особистість стає інструментом у практиці мистецтва, інструментом, який треба підтримувати в такому стані, щоб він міг виконувати свої особливі функції».

Професійна компетентність – це мистецтво, яке повинно постійно удосконалюватись Сучасний педагог повинен постійно слідкувати за досягненнями психолого-педагогічної науки, оволодівати цифровими навичками, мистецтвом комунікації, інноваційними методиками та технологіями, впроваджувати сучасні освітні інструменти та кращий педагогічний досвід, навчатися та розвиватися - саме такий учитель зможе забезпечити якість освіти та якісний освітній процес.

ВИСТУПИЛИ:

1.Давиденко О.М.,заступник директора, яка запропонувала колегам оцінити свою професійну компетентність та знайти шляхи підвищення її рівня. Анкета самооцінювання  професійних компетентностей, дозволить не лише визначити свій реальний рівень, а й побудувати траєкторію подальшого розвитку. Для визначення своєї професійної компетентності необхідно прочитати запропоновані твердження, усвідомити й оцінити, якою мірою кожне з них відповідає вашій професійній діяльності та обрати один із варіантів відповідей:

  • так

  • швидше так

  • швидше ні

  • ні.

У анкеті самооцінювання потрібно поставити відмітку на перетині твердження та обраної міри оцінювання. Сподіваємося, що запропонована анкета сприятиме Вашому професійному розвитку. Ви зможете належним чином оцінити власні сили, виявити резерви для подальшого професійного зростання.  

ТВЕРДЖЕННЯ ДЛЯ САМООЦІНЮВАННЯ

Міра оцінювання

Так

Швидше так

Швидше ні

Ні

1.

Знаю основні нормативні документи, в яких зазначені вимоги до змісту та результатів навчання учнів

 

 

 

 

2.

Володію методами і прийомами активізації навчальної діяльності учнів та використовую їх в освітній практиці

 

 

 

 

3.

Ураховую індивідуальні особливості учнів під час добору методів, прийомів і засобів навчання

 

 

 

 

4.

Знаю вимоги до формування/формую для кожного учня добірку його власних робіт, які відображають індивідуальний прогрес у навчанні й розвитку

 

 

 

 

5.

Володію різними прийомами оцінювання навчальних досягнень учнів

 

 

 

 

6.

Створюю умови на уроці для розвитку мислення і творчої активності

 

 

 

 

7.

Розробляю з учнями критерії оцінювання їхньої роботи на уроці

 

 

 

 

8.

Маю досвід роботи з підготовки і реалізації різних заходів, проектів, програм, розробки дидактичних та методичних матеріалів тощо

 

 

 

 

9.

Формую в учнів уміння позитивного розв’язання конфліктів, досягнення компромісу, поваги до різних ідей тощо

 

 

 

 

10.

Враховую вимоги безпеки життєдіяльності, санітарно-гігієнічні вимоги під час облаштування освітнього середовища

 

 

 

 

11.

Мої взаємовідносини з дітьми сприяють розвитку їх особистісних якостей (ініціативності, самостійності, лідерства, патріотизму тощо)

 

 

 

 

12.

Організовую навчальні осередки з доступними матеріалами, що відповідають рівню розвитку дітей та стимулюють їх до навчання

 

 

 

 

13.

Постійно на уроках підтримую мотивацію учнів, стимулюю їхній інтерес до навчання та спонукаю самостійно ставити і розв’язувати завдання

 

 

 

 

14.

Приділяю значну увагу розвитку громадянської компетентності та демократичних цінностей учнів

 

 

 

 

15.

Використовую навчальні матеріали, які відображають різні національні, етнічні, статеві та вікові особливості дітей

 

 

 

 

16.

Забезпечую ергономіку класу з урахуванням потреб та інтересів дітей

 

 

 

 

17.

Співпрацюю з батьками щодо планування та організації освітнього процесу

 

 

 

 

18.

Залучаю усіх дітей (у тому числі з особливими освітніми потребами) до активної участі в освітньому середовищі

 

 

 

 

19.

Підтримую дисципліну на уроці шляхом партнерської взаємодії з учнями та не використовую директивні методи

 

 

 

 

20.

Володію сучасними інформаційними технологіями та розвиваю власну інформатичну компетентність

 

 

 

 

21.

Надаю можливість дітям і батькам брати участь у розробці  наочних матеріалів із урахуванням сімейних традицій та звичаїв

 

 

 

 

22.

Залучаю батьків до організації екскурсій, спортивних заходів, вистав, таборів, інших заходів під час канікул дітей

 

 

 

 

23.

Визначаю власні потреби щодо розвитку професійних компетентностей та складаю план професійного саморозвитку в контексті вимог Нової української школи

 

 

 

 

24.

Організовую зустрічі для батьків, де вони могли б обмінюватися своїм досвідом щодо виховання і навчання дітей

 

 

 

 

25.

Беру активну участь у формуванні професійного освітнього середовища 

 

 

 

 

26.

Застосовую інформаційні ресурси (ТБ, радіо, преса, інтернет тощо) у своїй роботі

 

 

 

 

27.

Керую власними емоціями та зберігаю психологічну рівновагу в різних непередбачуваних ситуаціях

 

 

 

 

28.

Обмінююсь інноваційним педагогічним досвідом із колегами, беру участь у конкурсах професійної майстерності та галузевих об’єднаннях і спільнотах

 

 

 

 

29.

Розробляю методичні й дидактичні матеріали на засадах академічної свободи з метою досягнення високих результатів в освітньому процесі

 

 

 

 

30.

Здатний до об’єктивного самооцінювання та вважаю себе професійно успішним вчителем

 

 

 

 

Отже, якщо на всі твердження ви сміливо можете відповісти «так», то у вас високий рівень професійної компетентності, якщо ж на деякі з запропонованих питань ви не дали стверджувальну відповідь, то це саме той напрям, який потребує розвитку.

Пропоную вам ще дізнатись, чи здатні ви до постійного професійного розвитку, самооцінювання та рефлексії:

1. Аналізую сильні і слабкі сторони своєї професійної діяльності, формую і розвиваю власну інформатичну компетентність та визначаю шляхи подальшого саморозвитку.

2. Здійснюю оцінювання своєї роботи на підставі інформації із різних джерел (результати оцінювання учнів, зворотний зв’язок від колег, керівництва, учнів, їхніх батьків) та враховую його результати для професійного і особистісного зростання.

3. Беру участь у семінарах, тренінгах, майстер-класах, науково-практичних конференціях, вебінарах, роботі творчих груп із професійних питань.

4. Постійно співпрацюю з іншими вчителями для підвищення своєї власної та їхньої професійної компетентності. 

Якщо ці твердження про вас, то ви здатні до професійного розвитку, самооцінювання та рефлексії, якщо є «ні»– то це прекрасно, адже є над чим працювати!

Тож якщо Ви бажаєте професійно розвиватись, розробіть власний перспективний план професійного розвитку, включіть в нього участь в освітніх, методичних заходах, публікацію своїх розробок, використання соціальних мереж для створення та просування власного бренду, створення та використання власного сайту-портфоліо для саморозвитку в мережі Інтернет. Не зупиняйтесь на досягнутому, рухайтесь вперед, пізнавайте нове, вдосконалюйтесь!

УХВАЛИЛИ:

1. Педагогічним працівникам:

1 )Опрацьовувати нормативно-правові документи в галузі загальної середньої освіти та основні документи, що регулюють професійну діяльність вчителя

                                                                                                          Постійно

2) Розробити власний перспективний план професійного розвитку

                                                                                                            До 01.11.2022

3) Спланувати та реалізувати участь в освітніх, методичних заходах, публікацію власних розробок, використання соціальних мереж для створення та просування власного бренду, створення та використання власного сайту-портфоліо для саморозвитку в мережі Інтернет.

                                                                                                               До 01.11.2022

4) Підвищувати кваліфікацію шляхом щорічної курсової перепідготовки, самоосвітньої діяльності: навчанням на освітніх платформах, участю у вебінарах, конференціях, семінарах, тренінгах, виставках, професійних конкурсах тощо

                                                                                                                Постійно

5) Долучитися до сертифікації, навчання освітніх експертів, супервізорів

                                                                                                               За бажанням

 

2.СЛУХАЛИ

1) Коломійця Ю.М., директора, який зазначив, що відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом №2102-IX від 24.02.2022 (із змінами, внесеними згідно з Указами Президента №133/2022, від 14.03.2022 №259/2022, від 18.04.2022  №341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022) освіта в Україні та в нашому закладі реалізується в умовах воєнного стану, а освітній процес організовується відповідно до сучасних викликів.  Адміністрацією закладу, засновником зроблено акцент на створення максимально безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу,  забезпечення всім дітям, незалежно від їхнього місцеперебування, безперервного та рівного доступу до навчання з урахуванням безпекової ситуації, організацію психологічної, методичної й інформаційної підтримки всіх учасників освітнього процесу,  збереження мережі закладу та складу працівників, створення умов для підвищення фахового рівня педагогічних працівників із проєкцією на нинішні обставини, налагодження ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу.

24 лютого 2022 року - дата, яка стала точкою відліку нової реальності для України. Війна кардинально змінила наші життя, змусивши по іншому розставляти пріоритети. Упродовж короткого часу було сформовано засади інституційно-правового регулювання освітньої сфери на період дії воєнного стану. Таке регулювання здійснюється в межах і відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (зі змінами та доповненнями), Закону України від 15.03.2022 №2136-IX "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану", ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України від 04.04.2022 № 1/3872-22 "Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій", Постанови КМУ від 24 червня 2022 р. №711 «Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні», наказу МОН від 01.04.2022 року №290 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року», листа МОН України від 30 червня 2022 року №1/7322-22 «Про організацію 2022-2023 навчального року», листа МОН України від 11 липня 2022 року №1/7707-22 «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану», листа МОН України від 25.04.2022 № 1/4444-22 "Про оплату праці працівників закладів освіти", листа МОН України від 16.04.2022 № 1/4202-22 "Щодо зарахування до 1-го класу закладів загальної середньої освіти", листа МОН №1/3737-22 від 29.03.2022 "Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні", листа МОН №1/3370-22 від 06.03.2022 "Про оплату праці працівників закладів освіти під чс призупинення навчання", листа МОН №1/3454-22 від 15.03.2022 "Про перенесення атестації педагогічних працівників у 2022 році", листа МОН №1/3475-22 від 17.03.2022 "Про зарахування до закладів дошкільної дітей із числа внутрішньо переміщених осіб", листа МОН №1/9-766 від 12.12.2019 "Щодо комунікації з дітьми дошкільного віку з родин учасників ООС/АТО, внутрішньо переміщених осіб та організації взаємодії з їхніми батьками", листа МОН України від 19.08.2022 №1/9530-22 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу і викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році», повноважень місцевих органів влади та розпорядчих актів управління освіти.

Важливим організаційним завданням було створення максимально безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу, адже головним пріоритетом є життя і здоров’я кожного учасника освітнього процесу, а найважливішою метою нашої діяльності в умовах війни є перетворення нашого закладу освіти на територію безпеки. Саме тому проведено реконструкцію та обладнання найпростішого укриття - споруди подвійного використання, перевірку закладу, укриття  та територій фахівцями Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) закладів освіти та прилеглих територій на наявність вибухових предметів, готовності системи оповіщення, приведення евакуаційних шляхів у відповідність із нормами законодавства, створення запасів матеріалів, обладнання, інструменту, води та медичних засобів у закладі, проведенні тренувань при оголошенні сигналу повітряної тривоги, навчань з мінної безпеки, наданні медичної допомоги, затверджені інструкцій, алгоритмів дій при сигналах оповіщення.

Сьогодні навчання дітей відбувається у незвичних для нас умовах. Це виклик не тільки для дітей, сімей, а й для вчителів. У непрості часи війни діти так само переживають стрес і тривогу. Їх відчуття підсилені тим, що вони не завжди розуміють, що відбувається. Тому особливу увагу і на уроках і при роботі з класом варто приділити навчанню учнів розуміти, виражати та керувати власними емоціями. Для цього варто застосовувати спеціальні вправи, використовувати різні психологічні практики. Під час війни наш заклад стає осередком, який дає змогу дітям отримувати не лише знання, але й психологічну підтримку, не втрачати відчуття приналежності до спільноти. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи школи та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і безпечним для дітей та педагогів.

Найбільш оптимальною та безпечною формою організації освітнього процесу в умовах воєнного стану- є дистанційний формат навчання. Корисними стали напрацьована під час пандемії коронавірусу модель дистанційного навчання у синхронному й асинхронному режимах.

 В умовах війни варто оптимізувати навчальне навантаження. Розклад занять в умовах війни є гнучким та регулюється залежно від сигналів оповіщення про небезпеку. Вчителі корегують календарні плани,  чергуючи лекційне і практичне вивчення тем, створюючи для дітей комфортну, довірливу обстановку.

Оскільки освітній процес здійснюється із застосуванням технологій дистанційного навчання, вчителі постійно повторюють з дітьми правила роботи в інтернеті, з онлайн-платформами, взаємодії у хмарних сервісах, інструменти спільної роботи з документами та засоби групової діяльності й комунікації.

Під час проведення онлайн-занять залучають учнів до активної роботи, висловлювання своїх ідей та пропозицій, надають можливість їм спілкуватися між собою. Як показує досвід, ефективною в синхронному режимі є робота з використанням корпоративного облікового запису, хмарного сервісу Google Meet, в асинхронному режимі - Google Classroom, спілкування у месенджерах, робота з онлайн-ресурсами (наприклад Всеукраїнська школа онлайн, , Youtube-канал Освіторії, Всеосвіта,  На урок тощо). Обов’язковим є виконання дітьми вправ та завдань, що передбачають психологічне розвантаження, техніки врегулювання емоційного стану тощо.

Оскільки використання групових, колективних форм роботи є ускладненим в умовах дистанційного навчання, варто робити акцент на дискусійних, партнерських варіантах і формах актуалізації опорних знань та закріплення теоретичного матеріалу, що сприятимуть розвитку актуальних соціальної та громадянської ключових компетентностей. Тому під час онлайн-навчання педагоги проводять консультації з дітьми, бесіди, інтерактивні ігри.

Обираючи методи роботи, важливо пам’ятати, що діти обмежені в ресурсах, не всі мають належне технічне забезпечення, постійний доступ до інтернету та контроль з боку батьків. Тому потрібно враховувати ці умови при наданні зворотного зв’язку, оцінюванні учнів. Практичну частину програм: досліди, проєкти, творчі завдання варто застосовувати обережно, враховуючи наявність в учнів необхідного обладнання. Домашні завдання, що передбачають виконання навчальних завдань із предметів, варто звести до мінімуму. Потрібно індивідуально підходити до кожної дитини, враховуючи ситуації, емоційний стан та потреби.

Із власного досвіду зазначу, що користуючись педагогічною автономією, кожен вчитель може виділити теми, без яких неможливе розуміння змісту предмета в наступних класах та, відповідно, перерозподілити години. Практичну частину навчальних програм (експериментальні, практичні, лабораторні роботи тощо) можна розділити на дві частини: віртуальну (маючи відповідний контент, вчитель може проводити з учнями онлайн-заняття або давати як самостійну роботу вдома); домашню (в такому випадку можна використовувати підручні матеріали, що є в кожної дитини вдома, вчителеві ж важливо створити для учнів чіткі алгоритми з обов’язковими настановами з безпеки життєдіяльності). Під час планування уроків  в синхронному режимі доцільно використати такі заняття для консультацій, обговорень найбільш складних питань, проведення віртуальних експериментів, лабораторних, практичних робіт, розв’язування задач. Застосування технології «перевернутий урок» буде корисним для опанування учнями навчального матеріалу в асинхронному режимі. Для посилення формування стійкого інтересу учнів до наук, навичок розв’язування проблем, застосування отриманих знань в реальному житті. Учням можна запропонувати завдання творчого, дослідницького характеру, ця робота може бути організована в рамках самостійної дослідницької та проєктної діяльності з онлайн-обговоренням результатів.

Особливого значення наразі набуває робота з формування навичок критичного мислення в учнів. Індивідуальний пошук інформації може призвести до накопичення неправдивих відомостей. Вчитель має зорієнтувати учнів як вирізняти офіційні джерела інформації, постійно сумніватися,  уміти перевіряти інформацію, щоб розпізнавати фейки, аналізувати різні точки зору, розрізняти переконливі аргументи та прояви маніпуляції. Такі вправи педагогам варто використовувати на кожному уроці, застосовуючи технологію розвінчування міфів, фейків.

Для контролю та коригування навчальних досягнень учнів/учениць можна використовувати комп’ютерне тестування за допомогою доступних навчальних платформ (Google Classroom, Google Meet тощо).

Донесіть до учнів думку про те, що щодня, не зважаючи на хочу/не хочу, можу/не можу, ми всі маємо виконати декілька задач: соціальну, фізичну і когнітивну. Ми повинні підтримувати спілкування з родичами та знайомими, задати хоч одне питання «як ти там?», бо єдність та підтримка важливі для всіх.

Нам потрібен рух, особливо у стресі – це стабілізує, приводить до тями і надає сил для подальших дій. Хоча б три присідання або ходьба колами, будь-який активний і хоча б відносно інтенсивний рух.

А ще нам потрібні наш мозок і здатність вчитись, запам’ятовувати і аналізувати. Тож вкрай важливо задіяти цю функцію. Щодня хоча б щось одне вивчити і запам’ятати: іноземне слово, інструкцію з надання медичної допомоги чи іншу корисну інформацію. Важливо не просто подивитись, а саме вивчити!

Дотримання цих простих правил та порад допоможе зберегти нормальний емоційний стан наших дітей. А академічні знання ми обов’язково надолужимо після стабілізації ситуації.

Цінним під час кризових ситуацій залишається спілкування з учнями, батьками, колегами. Саме комунікація сприяє, що учні, батьки завжди мають інформацію щодо організації освітнього процесу дітей. Із метою налагодження комунікації між учасниками освітнього процесу створені учнівські, батьківські, педагогічні групи, чати. Постійно оновлюється інформація на сайті закладу на сторінках у соціальних мережах. Організовуються, враховуючи безпекову ситуацію онлайн зустрічі, індивідуальні зустрічі. Батьки можуть долучитися до онлайн-уроків, Після цього вони матимуть змогу оговорити всі питання з вчителем з внесенням зауважень та пропозицій. Найбільш важливим є можливість поцікавитися справами учнів, їх настроєм, відзначити їх успіхи, захопити дітей, подарувати їм натхнення, розвеселити та хоч на годинку перемкнути від тих обставин, у яких ми всі зараз перебуваємо.

В умовах воєнного стану зазнає змін і організація роботи з кадрами, зокрема підвищення кваліфікації, інформаційна й методична підтримка педагогів. Незважаючи на складний час, усі педагогічні працівники пройшли курси підвищення кваліфікації, долучилися до серії освітніх курсів: «Цифрові інструменти Google для освіти», «Застосування технологій в умовах війни», «Перша медична допомога в умовах війни», «Як підтримати дитину під час війни» тощо. Прослухали  ряд  вебінарів щодо роботи в умовах воєнного стану, організовують участь учнів у різноманітних конкурсах, проєктах, заходах.

Не зайвим буде нагадати вчителям про турботу про себе. Пам’ятайте: для того, щоб надавати допомогу іншим, необхідно відновлювати свій власний ресурс, задовольняти свої базові потреби та адаптуватися до викликів часу.

ВИСТУПИЛИ:

1)Вязовик Є.В.,класний керівник 8 класу, який ознайомив присутніх із алгоритмом організації навчання дітей, що знаходяться за кордоном.

Згідно із Конституцією України, кожна людина має право на освіту. Тому одним з ключових завдань підтримки українських учнів, які були вимушені залишити Україну через військову агресію, є збереження зв’язку з українською системою освіти, забезпечення можливості продовжувати навчання за українською навчальною програмою, особливо вивчення української мови, літератури та історії, а також отримати документи про освіту. Одночасно важливо, щоб освіта і навчання сприймалися як чинник стабільності, а не додаткове джерело стресових ситуацій.

Яким же чином організовується рівний доступ до навчання учнів, що знаходяться за кордоном.  Для школярів, які зараз перебувають за межами України, є кілька варіантів, де вчитись та у якому форматі.

Крім цього, дитина може навчатись у школі України дистанційно, і піти до школи в країні, де перебуває. Дехто поєднує навчання і там, і там.

Для наших учнів постійно доступні та оновлюються відеоресурси, навчальні матеріали, електронні (pdf) версії шкільних підручників, які можна безкоштовно завантажити в електронній бібліотеці Інституту модернізації змісту освіти України.

Для забезпечення безперервності навчання, заклад, на постійній основі, організував освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання, для учнів, які знаходяться за межами країни. Усі 5 учнів підключитися до Google Класів та учнівських груп, постійно виходять на онлайн-заняття, виконують завдання та забезпечують зворотний зв’язок. Закладом створено сприятливі умови для підтримання контакту учнів із класними керівниками та вчителями.  

1 учень нашого закладу комбінують навчання у школі за кордоном та в Україні. Основний час для навчання дитина приділяє школі за кордоном, водночас, у вільний час, виконує наші завдання та консультуючись з вчителемВчителі слідкують за навантаженням на дитину, оскільки вчитись у двох школах одночасно непросто. По закінченню навчального року учні зможуть отримати свідоцтво досягнень, табель та свідоцтво про освіту з результатами навчальної діяльності.

Отже, завдання кожного педагога налагодити контакт зі своїми учнями, залучаючи до активної роботи під час онлайн-уроків, надаваючи консультації, поради, комфортне спілкування та забезпечити постійний зворотній зв’язок у будь-який можливий спосіб. 

ВИСТУПИЛИ:

1)Давиденко О.М., заступник директора, яка запропонувала педагогічним працівникам ознайомитись та доповнити чек-лист «Освіта у воєнний час», який допоможе ефективно організувати освітню діяльність, встановити співпрацю з учнями в умовах правового режиму воєнного стану.

Чек лист» Освіта у воєнний час»

Як спланувати онлайн-урок?

Прорахуйте всі етапи та моменти дистанційного навчання. Ментальна мапа дистанційного навчання, вибір платформи, час та графік онлайн-уроків, форми роботи,  процес зворотного зв’язку - усе це не просто елементи, а система, яка добре працює, якщо продумана наперед. Тож не пошкодуйте часу і розберіться, як ви можете організувати ефективне дистанційне навчання учнів в умовах війни.

Не уникайте розмов про війну. Обговорюйте ситуацію, що склалася, акцентуйте увагу на позитивних моментах, відзначайте навіть маленькі успіхи, перемоги. Так ви зможете зменшити напругу та встановити довіру з учнями.

Додайте безпрограшний елемент. Подумайте про так би мовити ударні моменти, цікаві ігри, які привертають увагу учнів до заняття та спрацьовують найбільш ефективно. Вправи, які учні виконують у режимі реального часу, усні відповіді школярів, короткі відповіді в чаті - ось те, що найкраще працює в дистанційному навчанні.

Забезпечте збалансованість онлайн-уроку. Не варто перевантажувати заняття ані інформацією, ані веселощами: усього має бути в міру. Зробіть акцент на вирішенні потреб та запитів учнів. У межах кожного уроку і теми варто мати кілька опцій та пропонувати їх дітям. Особливо це важливо в умовах війни, коли щоденний стрес і так надто великий.

Домашні завдання. Доцільність та обсяг домашніх завдань визначайте індивідуально, зважаючи на психоемоційний стан учнів, але не перевантажуйте дітей.

Які платформи використати?

Всеукраїнська школа онлайн. Щоб зробити навчання ще доступнішим, кожен учень і вчитель зможуть завантажити на свій смартфон чи планшет мобільний додаток «Всеукраїнська школа онлайн». Тож користуючись ВШО в мобільному додатку, учні суттєво оптимізують трафік мобільного інтернету. Ще один плюс додатка ВШО — зручний інтерфейс.

 Ютуб, емейл, Viber, власний сайт, блог, сторінка у соціальній мережі - все можна використати для поширення освітніх матеріалів. Опрацюйте разом з учнями на відеоконференціях через Zoom чи Google Meet.

learningapps.org - це система готових вправ з різних предметів, та ще й з можливістю автоматичної перевірки системою. Створіть папку класу, залийте туди вправи — вже наявні там чи створені вами. І можете моніторити виконання цих вправ.

За допомогою чого перевірити знання учнів

  ClassTime Цей тестовий сервіс - безкоштовний. Вчитель може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань. Є відкриті запитання, запитання на встановлення відповідності, можливість дати розлогу відповідь. На закріплення знань учням можна давати контрольний тест через цю ж платформу. Також можете створити опитування і надати доступ до нього дітям.

Google Forms (Гугл Форми) – це безкоштовний онлайн-сервіс для збирання інформації за допомогою опитувань, тестів та отримання зворотного зв’язку. Вся інформація, яка вноситься респондентами, автоматично потрапляє до Google Таблиць і завдяки такій функції можна швидко проаналізувати дані, оцінити учнів з мінімальними витратами часу і зусиль. Для того, щоб почати використовувати Google Forms потрібно лише виконати вхід до облікового запису Google.

Онлайн тести На урок, інтерактивні завдання для контролю знань та засвоєння вивченого матеріалу. Обирай для себе тест, або скористайся кодом, який надав учитель для виконання домашнього завдання.

Як створити власні матеріали?

Оберіть улюблені онлайн-інструменти та відточіть майстерність.

 EdTed та Edpuzzle Учні встановлюють застосунок на телефоні та вводять код класу, який дає вчитель. У цьому класі будуть з’являтися завдання від педагога. Коли учні переглядають навчальне відео, воно зупиняється на певній секунді та спливає завдання від учителя. Його треба виконати одразу, і тільки потім можна буде рухатися далі.

 Quizizz Готові вікторини з предметів і розробка авторських. Цей сервіс англомовний, але у використанні інтуїтивно зрозумілий, тож хай це вас не відлякує, адже там вже є чимало готових тестів з різних предметів українською мовою. Щоб створити свою першу вікторину для класу — просто зареєструйтесь.

 slides.com Створення крутих презентацій. Тут ви створите крутезні інтерактивні онлайн-презентації. Можна легко підібрати дизайн, додати фото, зображення, посилання на відео. Окрім традиційних презентацій сервіс дає змогу створювати мультимедійні проєкти/лонгріди (невеликі історії з малою кількістю лаконічного тексту та великою кількістю візуальних засобів).

 Kahoot – надає багато інструментів для створення дидактичних вправ. Підходить як для заняття в класі, так і для позакласного навчання. До виконання завдань можна підключити необмежену кількість учасників. Учні в режимі онлайн можуть спостерігати за грою та бачити, хто стає переможцем.

 AWW boardDraw Chat, Miro, WhiteboardFox  - віртуальні інтерактивні дошки - це сервіс, який працює як дошка для спільної роботи онлайн. Робота онлайн дошки виглядає так: у вас є робочий простір, "білий аркуш", на якому ви можете виконувати якісь дії. Одночасно з вами в режимі реального часу цей робочий простір і всі зміни на ньому бачать люди, яким ви надали доступ.

Як знизити тривожність учнів?

Пролийте світло на жорстокість. Обговоріть з дітьми їхні страхи та почуття. Зараз це надзвичайно важливо, а замовчування точно не призведе ні до чого хорошого. Дайте ім’я страху, а якщо є можливість — намалюйте його. Візуалізація страху — один з найефективніших методів боротьби з ним.

Зупиніть відчуття безпорадності. За можливості залучайте дітей до різних ініціатив та допомоги іншим. Долучайте їх до кіберініціатив. Деякі з них навіть розроблені у формі гри. Навіть зйомка відео в ТіkТоk — вже великий внесок. Або пост у соцмережах. Дія завжди ефективніша в боротьбі з тривожністю за бездіяльність, а будь-яку дію завжди можна зробити елементом уроку.

Розробіть плани про безпеку. Як поводитися під час повітряної тривоги? А під час артилерійського обстрілу? Що таке зелений коридор і як правильно ним користуватися? Що таке речі першої необхідності? Що робити, якщо загубилися? Пояснюйте все це дітям. І будуйте плани поведінки в ризикових ситуаціях. Діти — це маленькі дорослі. Залишати їх непоінформованими — погана ідея.

Збудуйте машину часу. Запропонуйте своїм учням (або своїм дітям) збудувати чи уявити машину часу. Ця машина здатна перенести вас у різні історичні епохи. Щойно опинитеся там, проаналізуйте разом з дітьми, з якими труднощами стикалися люди під час війни. Спробуйте порівняти ваше становище зі становищем та умовами, в яких жили люди в ті часи.

Як надихнути учнів у цей непростий час

Розповідайте дітям про героїв сучасності. ЗСУ, волонтери, звичайні люди, які роблять неможливе — розповідайте ці історії учням. Надихати можна і героїчною історією українського народу. Шукайте героїв та героїнь як у фольклорі, так і в сучасних реаліях. Легенди про вкрадений танк та збитий банкою помідорів дрон це просто must have.

 Зверніться до творчості Тараса Шевченка. Зараз він як ніколи актуальний. І акцентуйте, що «на оновленій землі врага не буде супостата» і «поборемо». Бо це правда.

Показуйте власний приклад. «Дорослий» дорослий у цій ситуації — найкраща опора для дитини.

УХВАЛИЛИ:

1. Педагогічним працівникам:

1) Долучитися до вебінару «Альтернативна комунікація за допомогою карток PECS «Бути почутими»» https://vseosvita.ua/webinar/alternatyvna-komunikatsiia-za-dopomohoiu-kartok-pecs-buty-pochutymy-786.html

                                                                                                                 до 01.12.2022

2)  Опрацювати порадник для вчителів «Активності для учнів та учениць у бомбосховищах шкіл» https://znayshov.com/News/Details/navchalno-metodychni_posibnyky_dlia_pedahohichnykh_pratsivnykiv/1

                                                                                                                 до 10.11.2022

3) Скористатися Чек листом «Освіта у воєнний час»

                                                                                                                 із 28.10.2022

2. Класним керівникам:

1) Контролювати присутність на уроці, надання зворотного зв’язку, учнів, що навчаються дистанційно

                                                                                                                    постійно

2) Опрацювати корисні поради щодо навчання, надання психологічної підтримки дітям та батькам під час війни за покликанням https://osvitanow.org/

                                                                                                                до 10.11.2022

 

3.СЛУХАЛИ:

1) Тарасенка А.О.,практичний психолог, який наголосив, що робота психологічної служби організована відповідно Закону України «Про освіту», Закону України «Про охорону дитинства» зі змінами та доповненнями, Постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 №226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» (із змінами внесеними згідно з Постановами КМ №433 від 16.06.1995, №1381 від 30.08.2003, №868 від 06.09.2005, №1061 від 01.08.2006, №146 від 05.03.2008, №723 від 20.08.2008, №812  від 25.10.2017, №921 від 06.12.2017, №587 від 09.06.2021), Конвенція ООН «Про права дитини», Загальної Декларації прав людини, наказу Міністерства освіти і науки України від 22.05.2018 № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України», наказу Міністерства освіти і науки України від 19.10.2001 № 691 «Про затвердження Положення про психологічний кабінет», наказу Міністерства економіки від 24.11.2020 № 2425-20 «Про затвердження професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти», наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2001 № 330 «Про затвердження Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України», листа Міністерства освіти і науки України від 02.08.2022 № 1/8794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році», Етичного кодексу психолога, прийнятого на І Установчому з’їзді Товариства психологів України 20 грудня 1990 року, методичних рекомендації Українського центру практичної психології та соціальної роботи та інші нормативно-правових документів, які охоплюють питання планування роботи психологічної служби навчального закладу.

Основними завданнями роботи психологічної служби є:

- збереження  та розвиток психічного та соціального здоров’я усіх учасників освітнього процесу;

- сприяння повноцінному розвитку особистості учнів на кожному віковому етапі;

- розвиток творчого потенціалу, підтримка обдарованих учнів;

- формування навичок самоосвіти і самореалізації особистості;

- своєчасне попередження відхилень у становленні особистості, труднощів у міжособистісних стосунках, розв’язання конфліктів;

- надання психолого-педагогічної, соціальної допомоги дітям, які перебувають у кризовій ситуації, дітям з категорійних  сімей;

- продовження психодіагностики готовності дітей у період їх переходу з однієї вікової групи до іншої;

- формування психологічної культури педагогів з питань психології, її практичного використання в організації освітнього процесу;

- надання допомоги дітям з особливими освітніми потребами, встановлення зв’язків  і дружніх відношень між учнем, сім’єю та школою;

- забезпечення якісного психологічного супроводу освітнього процесу;

- науково-методичне і практичне забезпечення просвітницької роботи з педагогами, учнями та батьками;

- робота з категорійними сім’ями;

- орієнтація роботи на соціально-психологічну профілактику негативних явищ в учнівському середовищі, превентивну освіту, профілактику девіантної і ризикованої поведінки підлітків; профілактику та подолання булінгу в учнівських колективах; формування толерантної особистості.

До складу психологічної служби входить практичний психолог та педагог соціальний   в одному обличчі, який працює на 1 ставку в купі.. Робота проводиться відповідно річного плану роботи закладу та особистих планів.

Тарасенко А.О. звернув увагу, що діяльність практичного психолога організована                 за наступними напрямками:

- діагностика;

- профілактика;

- корекція;

- просвіта;

- консультування;

- навчальна діяльність.

Діагностична робота. Пріоритетними напрямками діагностики :

- Вивчення рівня готовності учнів 1-х класів до навчання у школі.

- Дослідження пізнавальної сфери першокласників (увага, пам`ять, мислення)

- Визначення готовності учнів 4-х  класів до навчання в середній ланці закладу освіти.

- Визначення адаптації учнів 5-х класів

- Діагностика особливостей міжособистісної взаємодії, особистісних рис та якостей, емоційного стану учнів 6-9-х класів.

- Дослідження мотиваційної сфери і спрямованості особистості учнів 9, 11 класів.

- Вивчення професійних інтересів та нахилів старшокласників.

- Дослідження міжособистісних стосунків та взаємин в колективі та родині.

- Діагностика суїцидальних нахилів та визначення рівня тривожності школярів (за запитом).

- Визначення стану емоційного вигорання серед педагогічного колективу.

В процесі досліджень були виявлені учні, у яких виникають труднощі у навчанні, спілкуванні та взаємодії з оточуючими; визначені причин цих труднощів; розроблені рекомендації для подальшої роботи з цією категорією учнів.

Психологічною службою вивчався рівень готовності першокласників до навчання у закладі. Застосовувались методики діагностик уваги, зорової пам’яті «Запам’ятай картинки», слухової пам’яті, мислення, графічний диктант. Велося інтенсивне спостереження за учнями 1 класу в рамках вивчення їх адаптації до освітнього середовища. Двічі на рік проводиться моніторинг дослідження пізнавальної сфери першокласників. За результатами діагностики написані протоколи та аналітичні довідки, розроблені рекомендації для вчителя та батьків першокласників.

Із метою відстеження адаптаційного періоду в 5 класі використовувались наступні діагностичні методики:

- соціометрія учнівського колективу;

- анкета перевірки адаптації учнів 5 класу;

- відвідування уроків з метою дослідження взаємодії вчителя.

Результати проведення діагностичних методик були зафіксовані в протоколах, доведені до відома директора та класного керівника 5 класу. Розроблені рекомендації щодо подальшої роботи з п’ятикласниками.

Профілактична робота проводилася в учнівських колективах та з учнями «групи ризику». Актуальними є теми:

- Виявлення та профілактика проявів булінгу в учнівських колективах.

- Профілактичні заходи до Всесвітнього дня психічного здоров’я.

- Профілактичні заходи щодо формування негативного ставлення до паління, вживання алкоголю.

- Профілактичні заходи орієнтовані на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров’я.

- Профілактичні заходи проти насильства в сім’ї та навчальному закладі в рамках акції «16 днів проти насильства».

- Профілактичні заходи до «Тижня толерантності» в рамках акції «16 днів проти насильства».

- Профілактичні заходи до Всесвітнього дня порозуміння з ВІЛ-інфікованими людьми «Молодь за здоровий спосіб життя».

- Просвітницько-профілактичні заходи з питань протидії булінгу, торгівлі людьми, дискримінації.

- Профілактичні заходи щодо подолання шкільних страхів, стресів, тривожності, агресії та інших негативних проявів.

- Профілактика конфліктних ситуацій «учень-учень», «учень-батьки», «учень-вчитель», «учитель-батьки».

- Виявлення учнів із різними відхиленнями у поведінці та навчанні. Здійснення профілактичних заходів щодо подолання даних відхилень.

- Години спілкування, тренінгові заняття, бесіди та виховні заходи на актуальні теми.

Проводилась робота і з педагогами закладу щодо попередження та профілактики емоційного вигорання, позитивного мислення, психологічного благополуччя.

В період карантину проводились профілактично-просвітницькі онлайн-заходи :

- адаптація до навчання в умовах пандемії;

- як не піддатися загальній паніці;

- вплив стресу на організм дитини та дорослого;

- профілактика інтернет-залежності у дітей;

- вплив ЗМІ на формування світогляду дитини і її поведінки.

У зв’язку з введенням в країні воєнного стану акцент у роботі психологічної служби зроблено на:

- підготовку та надання інформаційної підтримки та рекомендацій усім учасникам освітнього процесу через офіційну групу закладу у Facebook та вайбер-групах класів: «Як впоратися з тривогою на фоні невтішних новин»; «Як допомогти дитині під час збройної агресії», «Що говорити дітям у надзвичайних ситуаціях», «Панічні атаки: як діяти», «Допомога дітям під час бомбардування», «Говоримо з дітьми про війну», «Як вплинути на спокій: прості дії», «Сам собі психолог: алгоритм першої психологічної допомоги», «Правило двох стін», «7 правил для батьків у час воєнної небезпеки», «Як розважати дітей в умовах ізоляції», «Кризова психологічна допомога дітям. Як говорити з дітьми про травматичні події», «Заспокійливі вправи: дихання по квадрату», «Пам’ятка для батьків під час воєнної небезпеки», «Як не збожеволіти від стресу. Поради відомого психотерапевта Олега Чабана», «Як зайняти дитину, поки звучить сирена», «Поради щодо стабілізації психологічного стану батьків і дітей, які залишили свої домівки», «10 звичок, які починаються з НЕ», «Як вберегти психічне здоров’я дітей під час війни», «Життя продовжується», «Як працювати під час війни», «Крок до покращення психічного здоров’я» та ін.

- на залучення дітей до розважальних ігор, технік, вправ проти напруги для школярів різних вікових категорій «Баночка ЩАСТЯ», «Диригент», «Валіза», «Запам’ятай», сенсорна гра «Малюнок на спині», «Піднімаєм настрій: чоловічки-музиканти», «Тілесні техніки боротьби зі стресом» та інші.

- роботу кінозалу Корисні мультфільми: «Як поводитися при виявлені невідомих предметів», «Лісовий скарб. Про мінну небезпеку», «Дивні знахідки – в чому небезпека».

  Постійно проводиться і корекційна робота.  З учнями початкової школи:

- використання ігрових способів організації виконання завдань з метою підвищення мотивації навчання і пізнавальної активності учнів;

- використовування вправ, націлених на розвиток уваги, пам'яті, уяви, мислення;

- корекційно-розвивальні заняття з розвитку пізнавальних процесів учнів початкових класів.

З учнями базової школи:

- психопрофілактика та корекція поведінкових відхилень під час адаптації учнів до умов навчання;

- корекційні заняття з подолання проявів булінгу в учнівських колективах;

- профорієнтаційні заняття;

- корекційно-розвивальні заняття із застосуванням: тренінгових занять; диспутів, круглих столів; комунікативних ігор; бесід; вправ; демонстрації фільмів, відеороликів, презентацій.

Впродовж всього періоду роботи для учнів, вчителів та батьків здійснювалась просвітницька робота. Найактуальніші питання висвітлювались на засіданнях педагогічної ради та на батьківських зборах:

- про результати роботи практичного психолога і педагога соціального;

- перший раз у перший клас;

- адаптація п’ятикласників;

- конфлікти в учнівських колективах та шляхи їх вирішення;

- батьки – вчителі – учні: трикутник партнерства;

- підтримка обдарованих учнів;

- ефективне спілкування з дитиною;

- безпечний та небезпечний інтернет;

- сім порад батькам: як стати кращим другом своєї дитини.

Важливе місце займає психологічне консультування, що включає у себе консультації педагогічних працівників, учнів та батьків. Це допомога учасникам освітнього процесу в усвідомленні проблем та в пошуку шляхів і способів її якнайскорішого розв'язання. Практичним психологом було проведено заходи за такими напрямками:

- емоційний стан дитини (тривожність, агресивність);

- прояви булінгу у класному колективі;

- конфлікти між однокласниками;

- психологічні особливості міжособистісних стосунків;

- гендерні взаємини;

- підвищення самооцінки та впевненості у собі;

- взаємини у сім’ї;

- визначення рівня творчих здібностей;

- профілактика порушень навчальної дисципліни та правил поведінки учнів;

- запобігання психологічного тиску серед однолітків та витіснення агресивної поведінки;

- проблема «батьки й діти». 

У період карантину та воєнного стану консультування, у переважній більшості, здійснюється в телефонному та онлайн режимі за запитами.

Протягом  року  організовується і профорієнтаційна робота, вивчаються професійні інтереси учнів  їх нахили  за наступними методиками. 

Із метою самовдосконалення фахівця та власного саморозвитку здійснюється самоосвітня та навчальна діяльність:

- ознайомлення з новими діагностичними методиками;

- ознайомлення з корекційними програмами;

- вивчення інтернет простору для саморозвитку та самоосвіти;

- вивчення досвіду практичних психологів ЗЗСО;

- участь в нарадах та семінарах спеціалістів психологічної служби Управління освіти міста;

- участь в обласних вебінарах та семінарах, спрямованих на забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану;

- проходження онлайн-курсів підвищення власного фахового рівня;

- опрацювання фахової літератури;

- вивчення інтернет-простору для саморозвитку та підвищення фахового рівня;

- проходження онлайн-курсів на освітній платформі «Edera»: «Бери й роби», «З учнями про освіту та кар’єру», «Академічна доброчесність», «Ключові уміння 21-го століття»;

- щорічне проходження курсів підвищення кваліфікації;

Психологічною службою планується продовження роботи з підвищення  теоретичних і практичних знань для покращення своєї діяльності. Потрібно більше уваги приділити підготовці до роботи з дітьми з ООП,  урізноманітнювати форми роботи відповідно до консультацій, діагностичних обстежень  запитів учнів та педагогів.

ВИСТУПИЛИ:

1)Пригара Т.О., вчитель закладу, яка зазначила, що у склад психологічної служби закладу входить і педагог соціальний як фігура, що об’єднує заклад, сім’ю і громадськість.

Професійна діяльність педагога - це комплекс взаємопов’язаних напрямів діяльності (виховна, навчальна, розвиваюча, соціокультурна, комунікативна, організаторська тощо), спрямованих на різні об’єкти, для здійснення яких необхідні певні професійні знання, вміння і навики, а також професійно важливі якості. Суть її полягає в тому, що на відміну від учителя чи соціального працівника, соціальний педагог має справу у своїй професійній діяльності з дитиною та підлітком у процесі їхнього розвитку, соціального становлення. 

Діяльність педагога соціального передбачає створення умов для успішної соціалізації та адаптації дитини, як процесу набуття нею соціальної компетентності, формування і ствердження її як особистості, входження в активне громадське життя. Педагог соціальний – ключова фігура в закладі освіти, яка покликана об'єднати зусилля родини, школи, громадськості, для надання допомоги дитині. Тому слід зазначити, що робота педагога соціального за будь-яким напрямком стає більш ефективною завдяки співпраці з психологом, педагогічним колективом, батьками, адміністрацією закладу та спеціалістами з різних соціальних служб, правових, медичних установ тощо. Така взаємодія дає змогу здійснювати інтегрований підхід щодо соціально-педагогічного супроводу учнівської молоді в сучасних умовах.

Сфера діяльності педагога соціального - соціум, як найближче оточення особистості, людські відносини, соціокультурні умови розвитку. Який соціум ми маємо зараз? В останній десяток років розцвіли такі соціальні проблеми, як нестаток і бідність, алкоголізм і наркоманія, безробіття, бродяжництво і соціальне сирітство, злочинність і жорстока поведінка. Потреба в педагогові соціальному з'являється там і тоді, де і коли сім'я, навчальний заклад, громадськість не забезпечують необхідного розвитку, виховання й освіти дитини, молодої людини. Саме у такий період педагог соціальний є дуже потрібним, особливо для роботи з іще не сформованою молоддю та дітьми, на долі яких ці процеси впливають, мабуть, найтяжче.

Одним з головних завдань соціального педагога є допомога дитині виразити себе, свої бажання, свої емоції, знайти себе як унікальну особистість. Яким чином вирішується це завдання? Все починається з діагностики. Кожен навчальний рік починається з складання соціальних паспортів груп. На їх основі складається соціальний паспорт закладу. Спільно з класними керівниками визначаємо, хто з дітей заслуговує більшої уваги. На дітей "групи ризику" ведеться соціальна історія (до неї входять: характеристика; акт обстеження сім'ї учня, дані про роботу з учнем і його сім'єю; анкетування, тестування; рекомендації психолога по роботі з підлітком класному керівникові, вчителям; соціальна карта сім'ї учня; можуть бути вкладені доповідні, пояснювальні та інші документи, що свідчать про проведену індивідуально-профілактичну роботу).

Існує думка: діти "групи ризику" - це "важкі діти". Але це не зовсім так. Особливої уваги і турботи педагога соціального вимагають діти, які мають певні соціальні проблеми: слабке здоров'я, проблеми в міжособистісному спілкуванні, низьку успішність, важкі соціальні умови, складні відносини між членами сім'ї і т.д. Адже за певного збігу обставин ці проблеми можуть загостритися і дитина не завжди може впоратися з ними. Ось тоді вона стає "важкою". Щоб цього не сталося, педагог соціальний проводить з такими дітьми активну роботу. Так для роботи з дітьми, що мають проблеми в навчанні, підключають психологів, які працюють над розвитком пізнавальної сфери, формують навчальну мотивацію, розвивають певні психічні процеси; вчителів-предметників; керівників предметних гуртків та факультативів, які допомагають дитині впоратися з труднощами і проблемами у навчанні та визначитися в інтересах.

Педагог соціальний допомагає визначити інтереси дитині, після чого може запропонувати гурток, секцію, в якій вона може розвивати свої інтереси та здібності - це теж допоможе дитині вийти з "групи ризику". Крім цього допоможе дитині з професійною орієнтацією.

З деякими дітьми потрібно проводити індивідуальну роботу з розвитку емоційної сфери, формування культури почуттів, тобто вмінню замінити негативні емоції позитивними, моральними, етичними, інтелектуальними почуттями. Допомогти дитині знайти себе, компенсувати соціальне неблагополуччя цікавою справою, знайти нових друзів і однодумців - це головний успіх в роботі соціального педагога.

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009р. №616 «Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України» педагог соціальний:

- вивчає та оцінює особливості діяльності і розвитку учнів, мікроколективу (групи), колективу в цілому, молодіжних та дитячих громадських організацій; досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу соціального середовища та джерела негативного впливу на вихованців, учнів ;

- прогнозує на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості учня;

- прогнозує результати освітнього процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості;

- дає рекомендації учням, батькам або особам, які їх замінюють, вчителям та іншим особам з питань соціальної педагогіки;

- надає необхідну консультативну соціально-педагогічну допомогу учням, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах;

- сприяє захисту прав учнів, представляє їхні інтереси у службі у справах дітей, у правоохоронних та судових органах;

- бере участь у формуванні навичок дотримання норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя, сприяє попередженню негативних явищ серед учнів;

- надає соціальні послуги, спрямовані на задоволення соціальних потреб учнів; здійснює соціально-педагогічний супровід освітнього процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально незахищених категорій учнів; сприяє соціальному і професійному визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді.

Педагог соціальний покликаний попередити проблему, своєчасно виявити та усунути причини, які сприяють її виникненню, забезпечити превентивну профілактику різноманітних негативних явищ (морального, фізичного, соціального характеру), відхилень у поведінці людей, їх спілкуванні і, таким чином, оздоровити оточуюче їх мікросередовище. Тому він повинен відігравати різноманітні соціальні ролі і змінювати їх у практичній діяльності в залежності від ситуації і характеру проблеми, що вирішується. Це можуть бути ролі:

- Посередника між дітьми і дорослими, між сім’єю і державними службами, організаціями і закладами, які повинні піклуватися про духовне, фізичне і психічне здоров’я дітей та підлітків;

- Адвоката: захисника інтересів, законних прав людини та її сім’ї; забезпечує соціальну справедливість, намагаючись допомогти людям реалізувати свої здібності, дати можливість використати свої знання та навики;

- Учасника спільної діяльності дітей, підлітків і дорослих та одночасно організатора цієї діяльності (робота соціального педагога спрямована на спонукання людини до дії, ініціативи, творчості);

- Помічника своїм клієнтам у вирішенні їх проблем, допомагати людям розширити їх компетенцію і розвинути здібність самим вирішувати свої проблеми;

- Психотерапевта і наставника сім’ї, дітей, молоді, оточуючих їх людей (соціальний педагог «супроводжує» сім’ю, турбується про її здоров’я, моральні, загальнолюдські цінності, про своєчасне вирішення проблем, що виникають);

- Конфліктолога, допомагає попереджувати і вирішувати конфліктні ситуації своїх клієнтів;

- Аніматора, спонукає людину до дії, сприяючи встановленню взаємовигідної взаємодії між особистістю і суспільством;

- Експерта в постановці соціального діагнозу і визначенні методів компетентного втручання, соціальної роботи з конкретним клієнтом;

- Суспільного діяча, підтримуючи, розвиваючи та очолюючи соціальні ініціативи громадян, спрямовані на оздоровлення оточуючого середовища.

У кінцевому підсумку вся діяльність педагога соціального повинна сприяти створенню обстановки психологічного комфорту і безпеки особистості учнів, забезпечення охорони їх життя і здоров'я, встановлення гуманних, морально здорових відносин у соціальному середовищі. А основними завданнями педагога соціального є запобігання проблеми, своєчасне виявлення й усунення причини, що породжує її; забезпечення профілактики різного роду проявів відхилень у поведінці, у спілкуванні та відносинах людей, і, таким чином, завдання педагога соціального - оздоровлення навколишнього середовища дитини. 

У свої діяльності особливий акцент я роблю на:

- роботу з малозабезпеченими, багатодітними і неблагополучними сім'ями;

- складання картотеки на кожну дитину яка знаходиться під опікою або неблагополучної сім'ї;

- постановку на безкоштовне харчування дітей малозабезпечених сімей;

- обстеження житлово-побутових умов проживання учнів соціально- незахищених категорій. Соціально- педагогічний патронаж неблагополучних сімей;

- організацію літнього відпочинку .

Отже, педагог соціальний працює з дітьми з категорійних сімей, опікуваними, батьками,  а в галузі охорони прав дитинства та контролю за веденням шкільного обліку.

Два рази на рік педагог соціальний складає статистичний звіт, соціальний паспорт школи, класу та задовольняє запити, інформації дітей, класних керівників, батьків, органів управління. До роботи з дітьми соціально незахищених категорій, за потреби, залучає медичних працівників, психолога, представників ювенальної поліції, соціальних служб, громадських організацій.

Для учнів педагог соціальний постійно проводить бесід, години спілкування, Всеукраїнський урок «Особиста цінність та безпека», національний антибулінговий урок «Не цькуй» тощо. Залежно від віку учнів використовує різні форми (індивідуальні, групові заняття, тренінги, дидактичні ігри). Проводить корекційно-розвивальну та попереджувальну роботу щодо подолання будь-яких форм насильства, торгівлі людьми, профілактика суїцидальної поведінки.

Просвіта батьків та педагогів відбувається на зборах, педагогічних радах, під час особистих зустрічей і консультувань. Протягом року проводиться діагностична, профілактична, профорієнтаційна робота. Особлива увага дітям з девіантною поведінкою. Для них організовуються заняття, тренінги, бесіди, зустрічі, лекторії. 

Педагог соціальний, у своїй роботі, реалізує заходи національних, державних, регіональних програмах: Комплексна програма профілактики злочинності, Програма зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення,  Програма забезпечення профілактики ВІЛ- інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД та інші. Щорічно підвищує кваліфікацію шляхом проходження курсової перепідготовки,  навчання на освітніх платформах, участі у тренінгах, вебінрах та самоосвітньої діяльності.

УХВАЛИЛИ:

1. Визнати якість та результативність роботи психологічної служби на достатньому рівні.

2. Відзначити роботу практичного психолога, педагога соціального щодо постійного підвищення свого професійного рівня.

3. Психологу закладу:

1)Долучитися до навчання на безплатному онлайн-курсі «Сміливі навчати» допоможе вчителям у подоланні викликів навчання під час війни

                                                                                                        До 30.12.2022

2)Організувати для учнів тренінг «Техніка маленьких кроків» в умовах війни»

                                                                                                       До 30.12.2022

3)Опрацювати матеріали розміщені на сайті Інституту модернізації змісту освіти у розділі Психологічний супровід та соціально-педагогічна робота за покликанням https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-diy/

                                                                                                        До 10.11.2022

4)Розмістити на офіційній сторінці закладу у соціальній мережі рекомендації для учасників освітнього процесу «Долаємо паніку. 46 вправ і порад, як стабілізуватися під час війни».

                                                                                                            До 10.11.2022

 

4.СЛУХАЛИ:

1. Коломійця Ю.М., директора закладу, про  затвердження структури Свідоцтва досягнень навчальних досягнень учнів 5 класу.

ВИСТУПИЛИ:

1.Давиденко О.М.,заступник директора з навчально-виховної роботи,зазначивши, що Свідоцтво досягнень відображає результати навчальних досягнень учня/учениці 5-6 класу з переліку предметів та інтегрованих курсів, визначених освітньою програмою закладу освіти. Форма  Свідоцтва досягнень містить перелік предметів та інтегрованих курсів, визначених закладом відповідно до затвердженої освітньої програми. ІБ продемонструвала Свідоцтво досягнень навчальних досягнень учнів 5 класу, звернувши увагу присутніх, що  графа «Характеристика навчальної діяльності» сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти. Зазначена графа заповнюється класним керівником за результатами спостережень, проведених спільно з вчителями-предметниками, які працюють з класом. Спостереження проводяться упродовж року за планом, визначеним закладом. Рекомендовано позначати особливо виражені наскрізні вміння учня/учениці, зокрема, вияв інтересу до навчання, розуміння прочитаного,  вміння  висловлювати  власну  думку,  критично  та системно мислити, логічно обґрунтовувати власну позицію, діяти творчо, вияв ініціативи у процесі навчання, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з  іншими  з  метою  заохочення  подальшого  розвитку  відповідних умінь. Заповнення графи здійснюється шляхом виставлення відповідної позначки навпроти сформованого уміння. Заповнення цієї графи здійснюється по завершенню кожного навчального року або в разі зміни здобувачем освіти навчального закладу.

Заповнення графи «Характеристика результатів навчання» здійснюється відповідно до переліку навчальних предметів, визначених затвердженою освітньою програмою закладу. Заповнюється з урахуванням фіксованих укласних журналах результатів досягнень учнів упродовж навчального року. У класних журналах і в Свідоцтві перед виставленням підсумкової оцінки у відповідних графах результатів навчання зазначати навчальний бал за 12-бальною системою, що відповідає рівню досягнень орієнтовних критеріїв оцінювання результатів навчання з предметів.

УХВАЛИЛИ:

1.Затвердити структуру Свідоцтва навчальних досягнень учнів 5 класу наступного зразка (додаток 1)

 

 

Голова педагогічної ради:                                      Юрій КОЛОМІЄЦЬ                                           

 

Секретар:                                                                   Неля КОВАЛЕНКО                              

 

Популярні дописи з цього блогу

Правила прийому до школи